onsdag 4. april 2007

Verbbøyning, nynorsk og en biltur

Hjemme igjen, etter noen bra dager hos besteforeldre. Borte bra, men hjemme best. Det å kunne ligge på sofaen uten å prøve å være hyggelig i det hele tatt kan være ganske befriende. Mamma og pappa vet jo allerede hvordan jeg er, så det er liksom ikke noe å gjøre godt inntrykk på...

For en velsignelse å ha noen i livet sitt som man vet at er glad i en selv om jeg blir sur på de. Uansett hvor frekk jeg er en dag vet jeg at de er glade i meg likevel. Det skal man ikke ta for gitt. Det er det ikke alle som har.

En biltur på fire timer kan starte mye rart. I bilen satt jeg, Edvardt lillebror og pappa, og en av oss nevnte noe om en ulempe.

Hvorfor er det motsatte av ulempe fordel? Hvorfor er det ikke lempe? Og bakdel? Og er det motsatte av en antilope bare en lope? Lurer på hvordan den ser ut...
Edvardt var nysgjerrig på hva det var å ha klaustroinnom... (klaustrofo(r)bi).

Da vi kom til sinsenkrysset begynte Edvardt å spør om verb. "Pappa, hvordan bøyer man verbet 'sentrum'?
"Jo," svarer pappa, "å sentrum, nå sentrumer, i går sentruma, har sentrumet... svakt verb."

Vi bøyde det meste. Jau, mer jau, mest jau. Det er et nynorsk ord, og burde bli brukt mer av politikere.
For partia lyt vere mest jau i fall dei er veldig samd om ein sak. Og ymse ganger lyt dei vere berre jau, for i nokre omstende har samfunnet den moglegskapen at dei vil skifte tyding og meining om saka.

Diverre kan eg ikkje skrive nynorsk. Eg vert friteken frå dette faget på videregåande. Eg trur det var ein klokskap (tror ikkje det er et substantiv egentlig...) gjort av Drottningborg. Eg slit nok med hovudmål om eg ikkje skal blande inn sidemål også.

Mitt favorittord på nynorsk er kjærleik. Det er mye finere enn kjærlighet, for det høres så omstendelig ut...


Jeg gidder ikke sette inn noen film i dag, men sjekk ut MXC på youtube. Japanere er bare helt gale i hodet. For et gameshow! Så en del på det i USA. Det er konge, hehe.

5 kommentarer:

Solveig sa...

hei :) er sørlandet fint? jeg er faktisk halvt sørlandsk, og ganske stolt av det i grunn..heia start, elleve mann med bein av stål. eller noe..

Kathrine Løsnesløkken sa...

Helt riktig, det, ja: Vi er gule, vi er svarte: Elleve mann med bein av stål. Vi er gule, vi er svarte, skyter ballen rett i mål. HEIA START!
Visste ikke at du er sørlandsk... Kult!

Ingar T. Hauge sa...

Når man først er inne på verbbøying, så har vi i vår familie denne: Å eta - ete - åt - har åte. Sistnevnte tror jeg ville gitt meg en toer på nynorskeksamen.

Dessuten heter det vel aller helst hugleik på nynorsk.

Kathrine Løsnesløkken sa...

Hehe, jau ;-). Hadde du skrevet det i en stil hadde jeg ikke engang tenkt på det... Den første og siste nynorskprøva jeg hadde måtte jeg levere blank, for jeg fikk beskjed om å skrive ti døme på substantiv. Og jeg visste ikke hva slags type substantiv "døme" var.

Hugleik på staur, for eksempel :-P! Det heter kanskje det, ja. Men i noen sanger vi synger på Fjellhaug synger vi om kjærleiken hans og sånt. Tror man kan si det og. Det høres hvertfall nynorsk ut.

Anonym sa...

heisann. me hadde nettopp prøve i norsken om språkutviklingå i Norge.det at stortinget vedtok obligatorisk stil på sidemålet i 1907 e kje någe eg verdsette så veldi høgt vertfall... ;)mnmn
tips te youtube: søk på "Crazy Frog Bros" skamløye:D
god påske!
Ingvild

Nå ser vi i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt.
Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg erkjenne fullt ut,
slik Gud kjenner meg fullt ut.
1 Kor 13,12