tirsdag 11. november 2008

Tenk å bli 92...

Jeg møtte en gammel mann på gata. Han gikk der med staver. Plutselig så han på meg. 

"Tenk å kunne bære alle de bøkene i den ene hånden, og veske og pose i den andre, og så bare trippe avgårde slik som deg..." 

Den gamle mannen med stavene ser på meg med et lengtende smil. Det er nok lenge siden han kunne springe avgårde, hoppe og danse, som en tenåring. 

"Som jeg sa til ho dama i butikken, jeg må tenke på at jeg i det hele tatt kommer meg ut," fortsetter han. "Det går litt opp og ned. I dag er en dårlig dag. Jeg måtte tenke meg om før jeg i det hele tatt forlot leiligheten. Noen lang tur kunne jeg ikke ta! Da tror jeg ikke jeg hadde kommet meg tilbake," ler han. 

"Men nå skal det sies - jeg er tross alt 92 år gammel..." 

  "Oj! Det må jeg si! Du ser ikke en dag eldre enn 85 år!" utbryter jeg.

"Hehe, nei, jeg vet jeg ikke ser så gammel ut, men nå har ikke du studert beina mine heller."

"Men nå skal jeg ikke oppholde deg lengre. Hva slags bøker er det du har, forresten?"

  "Pensumbøker til studiet. Teologi."

"Å ja! Skarsaune... Han skriver i avisen og sånt, gjør han ikke?"

  "Joda, det hender... Han jobber på MF"

"Ja, jeg kaller meg ... jeg er en kristen. Men jeg holder meg til å bo mellom kirken og Menighetsfakultetet, jeg," smiler han.

Jeg møtte en gammel mann på gata. Han hadde staver. Og en pose i den ene hånden. Og et smil til overs. 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fin skildring.
Tenk, han levde mens 1. verdenskrig, men han går nok glipp av den 3....

Andreas sa...

Skjønt

Ingrid sa...

Sånne møter er verdifulle:)

Hallvard sa...

Det var ein fin post. Eg tala med Brynjulf Hoaas her om dagen. Så refererte han Wisløff. For Brynjulf hadde tala med han om noko teologi, sjølvsagt, og Wisløff hugsa ikkje så godt. Så sa han: "Du må huske - jeg er ikke 80 år lenger!" :P hehe.

Ruth sa...

så utruli herli! d va en koseli mann da :)

Andreas sa...

Bra skrevet!v:)

Nå ser vi i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt.
Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg erkjenne fullt ut,
slik Gud kjenner meg fullt ut.
1 Kor 13,12