mandag 5. april 2010

Jesu død og oppstandelse

Melding til Anita: Mannen din har snart snurrebart. Det er ikke veldig pent.



Påskefeiring i Peru



Mens Jesus ble båret på viktige menneskers skuldre, sto byen med levende lys i hendene for å minnes Jesu smerte og lidelse. Vi var i Juliaca, en heller "luguber" del av Peru, men Jesus var sannelig ikke dårligere her enn andre plasser. Han lå nå der, skadet og lidende, i glassboksen sin.

Påskelørdag var vi ikke veldig opptatte med parader. Hver dag denne uken har det vært parader, men denne gangen tok vi oss heller en safari-tur. Det er ingen løver eller sebraer å se på veiene i Peru, men jeg og Svenni gikk på flamingo-jakt, med kamera, da vi passerte et tjern.
Det er heller ikke noen elger å passe seg for, men lamaer er det nok av.
Det er tre forskjellige typer lama i Peru. Her er alpakka...
... og her er noe vi kalte "tynn-lama", fordi vi ikke visste hva de het. Men disse er ikke lov å ha i fangenskap, og det er disse som har den beste ullen.

Påskemorgen slukker sorgen. Her står fire dåpsbarn klare for å døpes. Ellers i byen var det ikke noe særlig som skjedde, bortsett fra en Judas eller to som ble sprengt litt rundt forbi i seks-tiden. Det var for tidlig for trøtte studenter, og vi lever med at vi bare vet at dette skjer.

Vi hadde vårt påskemåltid på ZigZag, den beste restauranten (ifølge oss) i Arequipa. Vi har vært her en del ganger nå, og vi fikk ikke sitte på vårt faste bord, men maten var like god. For å ha litt påskefeiring, ble det påskelam(a) på meg. Vi har jo ikke engang sunget påskemorgen, annet enn i dusjen.
Nei, påskedag i Peru er nok ikke noe å skryte av. Ingen Kvikklunch, ingen appelsiner, ingen snø, og ikke noe tomt kors. Dvs, ikke noe kors i det hele tatt. Men jeg håper de har tatt ham ut av kisten, hvertfall...?

2 kommentarer:

Anita sa...

Okei- eg kan bare sei at neste gång dåkk ser han itte turen, så ser han sannsynligvis ikkje sånn ut :)

Hallvard sa...

Skikkeleg kjøt har dei i alle fall.

Nå ser vi i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt.
Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg erkjenne fullt ut,
slik Gud kjenner meg fullt ut.
1 Kor 13,12