onsdag 23. juni 2010

Som fiffen for en dag

Til jul fikk jeg spa-dag av Svein Jarle, men jeg har ikke hatt verken tid eller anledning til å bruke den (den kan jo ikke bare presses mellom to andre gjøremål! Her må det dedikasjon til, og gjerne litt ro i sjelen), derfor har jeg heller ikke brukt den. Men plutselig bød den perfekte anledningen seg: Jeg har akkurat fått meg en bachelor i teologi (med andre ord er jeg ferdig på Fjellhaug), og jeg har akkurat avsluttet min tid i Normisjon (dvs at jeg i to uker strengt talt er jobb-løs). Disse to neste ukene av mitt liv vil jeg dermed, siden jeg verken har skole eller jobb å ta hensyn til, dedikere til meg, meg og meg. Og Svein Jarle og familien i Grimstad og bestemor og bestefar og litt svigerforeldre og sånt. Men mest meg.

Her er min historie om Spa-dag. For de som ikke har gjort det før, kan jeg si at det var deilig, avslappende, litt vanskelig, og utrolig luksus! Når man ikke er særlig rik, er det kult å kunne menge seg litt med fiffen, selv om man egentlig ikke har noe der å gjøre, en gang iblant.

Min "time" begynte 12:15. Derfor var jeg der litt før 12. Man vet aldri hva slags forberedelser fiffen har før de skal slappe av.
Jeg ble først litt overrasket over at jeg skulle ned i jorda, men dette var bare en begynnelse. Etter denne trappen var det en vindeltrapp som gikk kanskje... tre etasjer ned i jorda. Men der nede var det sannelig stort! Jeg vet ikke om det egentlig er noen symbolikk i dette... Det kan jo være en advarsel for oss kristne, men jeg tok i tilfelle ikke hintet. Jeg bare gikk rett ned.

Vel inne ble jeg hjertelig mottatt, før jeg fikk bestille meg lunchen jeg ville spise i dag. Deretter ble jeg vist rundt på fasilitetene, før jeg ble vist inn i garderoben, hvor jeg fikk eget skap hvor det alt hang en badekåpe, samt tøfler, til meg. Dette har jeg da vandret rundt i i hele dag.
Til og med skifterommet var luksus. Man kunne gjemme seg bak skiftegardiner, hvis man ville. Disse tror jeg er laget av samme stoff som en del brudekjoler. Det var både tyll, tjukt stoff, og tynt stoff, og føltes som en ballkjole. Dette var hvertfall ikke noe dusjforheng, nei.
Og der hadde jeg fått på meg badekåpen, ja.
Første behandling var ansiktsbehandling. Det var 75 minutter med rens, "peel" og fuktighetskrem, samt varme håndklær. Øynene mine var lukket nesten hele tiden, for jeg hadde stadig noen bomullsdotter med noe vått på oppå øyelokkene mine. Likevel var det pyntet med levende lys og roser der inne. High class!
Nå som jeg var myk og ren i ansiktet, var det på tide med lunch. Det var godt utvalg, og jeg tok det han bak disken anbefalte. Kyllingsalat. Den var rett og slett kjempegod! Altså, salaten i seg selv var ikke noe spesielt med. Det var jo helt normale ting, men jeg tror de må ha vokst opp i hagen bak huset eller noe, for det er de ferskeste råvarene jeg har vært borti, tror jeg. Alt bare knaste og knaste.
Etter en liten lunchpause var det på tide å gå tilbake til arbeidet. Her ser man en hvilestol og en pynt ved siden av, som er masse masse stein. Der kan man f eks gå rundt og rundt, for det blir som en fotmassasje. Jeg prøvde ikke det, da, for det satte seg en mann i en av stolene ved siden av, og jeg ville ikke sprade rundt i min badekåpe med nesten ingen klær under foran han når han skulle slappe av...
Jeg satte meg heller i jacuzzien (boblebad). Den holder 38 grader, mens bassenget "bare" har 31. Da jeg ble vist rundt, beklaget resepsjonisten at bassenglengden ikke var noe lang. Men det hadde de likevel tenkt på, for på veggen ved siden av jacuzzien var det to knapper - en til å skru på bobler i jacuzzien, og en til å skru på strøm i vannet i bassenget. Så får man tatt noen tak ekstra per runde, da.
Til sist hadde jeg en 90 minutters kroppsmassasje. Han het Mohammed, han massøren der, og var egentlig fra Egypt, men det er en annen historie.

Halv fem var jeg på vei ut døren, etter fire og en halv time med fantastisk high class jåleri og deiligheter. Likevel må jeg nok si at jeg ikke kommer til å bli noen fiff med det første. Å åpne dører på slike plasser trenger mer IQ enn det jeg er utstyrt med, hvertfall, så hvis fiffen=mensa, så tror jeg heller jeg holder meg til vanlig bad, men du verden så gøy det er å late som.

Konklusjonen er: Spa dag var (unnskyld alle dere andre) den beste julegaven jeg har fått. Jeg tror sannelig jeg må få Svein Jarle til å bli noe rikt noe (for for meg er jo løpet kjørt... Jeg blir jo sykepleier!), for jeg vil gjerne bli en del av fiffen litt oftere.





2 kommentarer:

Kristine Marie sa...

Så utrolig deilig! :-) Skjønner godt at det er den beste julegaven! Oppbyggelse for både kropp og sjel, spør du meg.. :-)

Ruth sa...

åh, heldigrisen! alle skulla hatt kjæresta som ga spa-dag i julegave...!

Nå ser vi i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt.
Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg erkjenne fullt ut,
slik Gud kjenner meg fullt ut.
1 Kor 13,12