mandag 21. juli 2008

Hyllest til en bergenser

I Legoland har de akkurat det: et legoland. Der finner man blant annet Beverly Hills, Amsterdam, og andre storbyer. Men de har også tatt med seg en del av den norske kulturarven, og satt inn Borgun stavkirke, og Bergen.
Her sees selveste bryggen...

... og her er torgalmenningen (rettelse: Holbergs plass. Takk til Andreas), for de som skulle være lokalkjente.

Jeg er ikke lokalkjent, men jeg kjenner noen som er det, og jeg fant faktisk faren hennes sittende på torgalmenningen. Legoland har virkelig gått grundig til verks, når far Madujano, som egentlig er fra Peru, har blitt en naturlig del av den bergenske legobyen.


Men jeg kan ikke bare ha hyllest til bergenserne. De er jo ikke hele Norge... Resten av Norge, og da særlig bygdenorge, får hylle seg med dette bildet av bygdepappa, som har funnet seg et trekkspillmuseum (ikke i Legoland... dette er midt i tjukkeste bygdedanmark) - Harmonika museum. Der finnes 1200 trekkspill, i tillegg til millionvis av andre instrumenter og andre ting, som hestebissel og gammelt hår flettet sirlig sammen til en flette, som naturlig nok henger på veggen. Flott plass.

8 kommentarer:

Ingar T. Hauge sa...

Jeg er forholdsvis lokalkjent i Bergen (jeg jobber jo tross alt som guide), og jeg må si at Bryggen med Statsråd Lehmkuhl imponerte noe veldig.

Det slår meg at det er dette Lego handler om, og at det er altfor lenge siden jeg har vært der nede. Sist gang var i 2002, samme sommeren som Star Wars Episode II hadde premiere. Da hadde de Darth Vader og Jango Fett i 1:1-størrelse i Lego. Ah, hvilken opplevelse.

Lego går med heidundrende underskudd om dagen. Ikke så rart, når det man ser i Legoland ikke samsvarer med virkelighetens byggemuligheter...

Kathrine Løsnesløkken sa...

Pappa hadde veldig lyst til å lage et legoland i hagen, men han fikk ikke lov av mamma. Men det hadde vært kult med et legoreisdyr på taket til jul... Det skal jeg foreslå for han.

Solveig sa...

å du er god. :)

Johanne sa...

muligt at eg e seine me å se dette, men gralla me oppusste blogg! :) fint!

såg/hørte du olsenbanden? di syns eg va kule

Kathrine Løsnesløkken sa...

Japp, de så jeg, i egen "person". Med musikk og greier og greier. Kule ;-).
Kan hende jeg legger ut en legoperson-blogg senere... Hvis folk vil se, of course. Tok bilder av en del koselige folk der, selvfølgelig i lego.

Andreas sa...

Konge med så mye bra om Bergen. To rettelser må dog presses inn i en kommentar:

- Det er ikke torgallmenningen du har tatt bilde av under bryggen og stadsraaden. Det heter "Holbergs Plass" tror jeg faktisk, og denne ligger tvers over veien hvis du seiler inn Vågen og krysser fisketorget. Jeg kjenner igjen det røde bygget, og kirken i bakgrunnen..

- Bergen er ikke hele Norge nei, og strengt tatt så er vi vel ikke Norge heller? ;)

Kathrine Løsnesløkken sa...

Hehe, nei, det har du rett i. Bergen er vel egentlig ikke en del av Norge. Dere burde hatt egen regjering... Men da hadde resten av Norge blitt en fattig plass (dere har så mye oljevirksomhet...).
Holbergs plass? Trodde det var i Oslo, jeg?

Øystein sa...

haha - pappa mandujano i legoland - du har virkelig øye for detaljer.

Nå ser vi i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt.
Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg erkjenne fullt ut,
slik Gud kjenner meg fullt ut.
1 Kor 13,12