tirsdag 26. oktober 2010

Jeg kommer aldri til å bli rik...

Det er litt rart å lese artikler om hvor dårlig lønn jeg kommer til å ha i forhold til resten av Norges befolkning. Ifølge Vårt Land vil jeg ligge nest nederst på lønnsstigen (under samlet livslønn), under både sosialfag fra VGS og helsefagarbeider fra VGS. Og under teolog, faktisk.

Det går selvsagt an å videreutdanne seg. Men likevel synes jeg det er litt merkelig at videregående elever med yrkesfag kommer til å ha tjent 2 millioner mer enn det jeg kommer til å ha tjent når vi går ut i pensjonslivet samtidig.

Likevel er det ikke slik at lønn er det som betyr alt. Trivsel og interesse går nok foran, men likevel... Hva kan man si. Verden er ikke annet enn urettferdig.

Heldigvis for meg har jeg da en type som har valgt elektronikken og salgets vei (hvertfall foreløpig), som kan for oss bringe inn til livets opphold, mens jeg i min jobbhverdag kan være med å opprettholde livet til mennesker i stedet.

6 kommentarer:

Ingar T. Hauge sa...

Jeg sier som jeg leste i en Onkel Skrue-blad engang: "Penger er ikke alt, bare man har nok av dem." For tida har jeg nok penger, dermed tenker jeg ikke mer over det.

Kathrine Løsnesløkken sa...

Det er helt riktig :-). Jeg er jo forsåvidt der, jeg og, hvis ikke hadde du vel ikke sett meg på sykepleiestudiet. Likevel synes jeg det er litt påfallende at det ikke lønner seg med utdannelse. Litt synd, egentlig.

Johanne sa...

Eg e så enige! Det e skikkelig teit at folk som bruke mange ekstra år på utdannelse, og får seg et rimelig stort studielån, ende opp med å tjena likt eller mindre enn de som jekk rett i jobb itte vgs... Di (sistnevnte) får både lengre tid i jobb (te å tjena opp penger), og mindre lån og tebagebetala...
..Men hvis sykepleiere tjene mindre enn teologer, så e det jo greit for deg å ha mulighet for begge deler, vel? :P

Anonym sa...

du kommer kansje til å tjene mindre en en som har gått yrkesfag, men til gjengjel slipper du faren for å dette ned fra et hustak fordi du skulle legge takplater. :D

Ragnhild sa...

DU E KVALITET!

Hanna sa...

og hvor blir det egentlig av fler innlegg?

Nå ser vi i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt.
Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg erkjenne fullt ut,
slik Gud kjenner meg fullt ut.
1 Kor 13,12