søndag 17. oktober 2010

Valgets kval

Det er litt rart å tenke på alle de tingene jeg ikke kan bli. Fordi jeg er blitt for gammel og for utdannet. Og så er jeg bare 22!

Ting jeg ikke kan bli:
Proff fotballspiller
Dette var vel egentlig aldri noen mulighet for meg, ettersom fysikken, viljen og interessene tilsier en mer sedat livsstil enn yrket krever.
Kokk
Joda, jeg kan bli hjemmekokk, men skulle jeg ville bli kokk profesjonelt sett, er det mer jobb enn det som kult er. Men jeg kjenner noen som har tatt videregående både en og to ganger, og som endte opp med fagbrev i kokk til slutt, så det går an, men så var det denne sedate livsstilen igjen, da.
Hjelpepleier
Nå har jeg rett og slett kommet så langt i livet at jeg ikke lenger kan bli hjelpepleier. Nå må jeg enten forbli pleieassistent, eller jeg må studere til jeg blir sykepleier. Mellomtingen er nå over for min del.
Ambulansepersonell/Luftambulansepersonell
Også dette er en videregående utdannelse. Og med videregående komplett, har jeg ikke lenger rett på lærlingplass. Og da får man heller ikke utdannelsen...

Men så er det mange ting jeg kan bli, da. Men de fleste av disse inneholder egentlig ordet sjef, på en eller annen måte...

Det er mest rart å tenke på. Jeg kunne godt tenkt meg å jobbet som tre av de ovenforstående, men kan ikke det lenger. Men så er jeg egentlig glad for at jeg blir sykepleier. Det er bare alltid litt greit å ha muligheten til å surmule litt over valg jeg valgte bort da jeg valgte noe annet, før jeg går videre til å glede meg over alle valgene jeg valgte, da jeg valgte det jeg valgte.

Ingen kommentarer:

Nå ser vi i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt.
Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg erkjenne fullt ut,
slik Gud kjenner meg fullt ut.
1 Kor 13,12